Hubbleův teleskop objevil největší černou díru ve vesmíru

19.02 2016|Věda
Hubbleův teleskop objevil největší černou díru ve vesmíru

Až donedávna byla za největší černou díru pokládána díra ve středu galaxie M87, která se nachází 53 milionů světelných let od Země, v souhvězdí Panny. Nyní to vypadá, že prvenství co do velikosti získá černá díra nacházející se v galaxii NGC 4889.

NGC 4889

Nový snímek galaxie NGC 4889 vypadá z dálky celkem klidně. Při bližším ohledání ale astronomové zjistili šokující objev. Galxie NGC 4889 je domovem největší černé díry, kterou kdy astronomové ve vesmíru vůbec identifikovali. Hubbleův vesmírný teleskop zachytil fotografii galaxie, která se nachází v Coma Cluster asi 300 milionů světelných let daleko. Uvnitř je ukryta supermasivní černá díra, kterou vědci zatím zařadili mezi spící černé díry.

Spící obr čeká na vesmírnou potravu

Největší černá díra je podle odhadů zhruba 21 miliard krát větší než Slunce. V průměru měří 130 miliard kilometrů, což je asi 15-ti násobek průměrné dráhy Neptuna kolem Slunce. V jednom místě se díra zvětšuje v procesu zvaném horká akrece. Vesmírné složky jako plyny, prach a galaktické pozůstatky vlivem gravitace dopadají do černé černé díry a vytváří tzv. akréční disk.

Díky oběhu akréčního disku kolem černé díry se urychluje nesmírná gravitační síla černé díry a zahřívá se na miliony stupňů. Díky emisím černé díry je v okolí až 1000 krát více energie než v celé naší Galaxii. Během tohoto aktivního období je NGC 4889 klasifikována jako kvasar. Černá díra je nyní v nečinném režimu, protože nemá v oběžné dráze akrečního disku žádnou "vesmírnou potravu".

Autor: Jad